6 dec. 2011

Funbeat-testet #9 – Burning beats

Vad: Ett pass Burning beats. Löpning 22 minuter till låten The city park
PassbeskrivningBB är ett företag som marknadsför sig så här: * Miminal träningstid *Maximal effekt *Lätt att komma igång. * 22 optimerade minuter är allt du tränar. "Vi ville rensa bort allt krångel och bevara enbart det som är viktigt för att snabbt komma i form. Med egna erfarenheter, ny forskning och gedigen kunskap inom musik-interaktion utvecklade vi en unik metod som både motiverar och ger fantastisk effekt."
Tidigare erfarenhet: Jag har ju sprungit. Men inte enligt den här unika och fantastiska modellen. 
Hur det var: Jag har alltså laddat ner en låt som är 22 minuter. Inbakat i passet är det fyra sprintar på 30 sekunder: "Spring så snabbt du kan så att du blir helt slut...  Du har sprungit på rätt sätt om du inte har kraft att fortsätta jogga direkt efter sprinten. Detta gäller oavsett hur vältränad du är när du börjar." Passet ska man köra 1–4 gånger i veckan.
För det första: INGEN människa kan tycka att musiken är bra. Långsam elektro med fejkat fågelkvitter.  Jag sprang bara och hoppades att den skulle ta slut. "Med avstamp i forskning på verkningsfull fettförbränning. Vi vet alla att musik påverkar vår träning. Vi har tagit steget ännu längre än den musik du hör på radio eller de musik-mixarna du tränar till på gymmet. Låtarna är uppbyggda på effektiva sprintintervall (SIT) och med inslag av psykoakustik för att öka prestationen." Konceptet kostar naturligtvis pengar. Jag skulle gärna betala för att slippa lyssna på musiken.
För det andra: Visst, 22 minuter är bättre än inget, och det här kanske kan vara en inkörsport till annan träning. Men det här kan man läsa på hemsidan: Tränar du BB kan du få 40% mer tid över till annat. Då har du tränat minst lika effektivt fast på kortare tid – bra va? Studier på högintensiv träning som BB bygger på kan ge upp till 3 ggr högre förbränning än vanlig pulsträning. Du förbränner det mesta av fettet efter träningspasset (”After Burn”). Tränar du ex.v. på kvällen förbränner du fett hela natten – utan att röra ett finger! En ganska trevlig tanke eller hur? Jag tycker att det är fel att luras.
För det tredje: Det här är bara vad jag tycker. Jag kommer från Rättvik, har aldrig ätit kött och lyssnar helst på gammal hårdrock, så jag kanske inte tillhör målgruppen. Det skulle vara väldigt intressant att höra om någon annan har provat. Vad tyckte du? Skriv gärna en kommentar. Det ska tilläggas att företaget även säljer paket med individuella kost- och träningsplaner för ett par hundringar i månaden. Det kanske blir bättre då. 
Borgskala: 14 för mig i dag. Går att göra jobbigare.
Kulskala: 0
Förväntad träningsvärk: Nej. Men kanske mardrömmar. 
Igen: Bara under pistolhot.
Läs mer om Burning beats.

5 kommentarer:

Stefan sa...

Älskar den retoriska kioskvältaren: – bra va?

ps. Idé: Nu jag ska paketera trapplöpning TM och dra in massor med kosing!!

Fredrik sa...

Fult att skinna hälsotörstande själar, men bättre än tjäna pengar på knark, godis etc. Tur att skogen och Stefans stavgång, än så länge, är gratis.

Lina sa...

Stefan, så länge du undviker den där musiken har du alla förutsättningar att lyckas.

Fredrik, visst, det kan alltid vara värre. Men jag vet inte om det är mer okej för det. Å andra sidan: det är ju bara jag som tycker. Det finns säkert andra som tycker att det här är skitbra. Det gäller ju att hitta sin grej.

Mikaela sa...

men jag blir juh nyfiken, lina! så jävligt kan det väl inte vara? ;-) måste testa. tänk om jag gillar det...

Lina sa...

Mikaela, du får faktiskt tycka precis vad du vill. Gå in på hemsidan och ladda ner en låt gratis. (Svarta boxen) Berätta gärna sen vad du tyckte!